Jakie zajęcia sportowe są dobre dla seniorów?

Zorganizowane zajęcia sportowe dla seniorów to jeden ze sposobów, aby zachęcić ich do regularnej aktywności fizycznej. A ta, jak wiadomo, przynosi szereg korzyści, począwszy od lepszego samopoczucia, lepszej kondycji, a na minimalizowaniu ryzyka chorób skończywszy. Dzisiaj krótko o tym, jakie zajęcia są odpowiednie dla osób starszych.

sport-seniora

Zalecane aktywności sportowe dla seniora

O tym, dlaczego regularna aktywność fizyczna u seniorów jest ważna już pisaliśmy (zobacz między innymi tutaj: Codzienna aktywność seniora), dlatego dziś przejdziemy do konkretów. Mianowicie, jakie zajęcia sportowe i taneczne są wskazane dla seniorów?

Sport dla seniora? Tak!

Dobra kondycja fizyczna to klucz do tego, aby się lepiej czuć i zachować zdrowie na dłużej. Sport może łagodzić objawy chorób przewlekłych, dlatego lekarze zachęcają, aby znaleźć dyscyplinę sportową, która będzie sprawiała przyjemność, a i przyniesie wymierne korzyści zdrowotne.

To, na jakie zajęcia senior się zdecyduje, zależy ostatecznie od jego stanu zdrowia i indywidualnych predyspozycji. Osobom, które uprawiają sport od lat, na przykład aktywnie jeżdżą na rowerze, uprawiają nordic walking czy chodzą na basen, zdecydowanie łatwiej jest wskazać dziedziny, które najbardziej im odpowiadają. Świeżo upieczeni emeryci, którzy zyskali więcej wolnego czasu, mają tu więcej problemów z określeniem zajęć. Pierwszym krokiem powinna być konsultacja z lekarzem lub fizjoterapeutą, którzy mogą wskazać najlepsze zajęcia pod kątem dolegliwości i możliwości organizmu.

Ważna jest też świadomość, po co chcemy uprawiać sport. Celem może być chęć utrzymania dobrej formy, poprawa nastroju, chęć socjalizacji z innymi czy też złagodzenie objawów choroby. Zaraz za celem powinna iść świadomość tego, co nas ogranicza, np. schorzenia (słabe stawy i kolana itd.) czy zażywane lekarstwa. Kolejnym pytaniem jest, czy wolimy ćwiczyć samodzielnie, czy może w grupie. Od razu podpowiemy, że zorganizowane zajęcia sportowe dla seniorów dają więcej korzyści, jeżeli chodzi o umysł i ciało, a zarazem wyróżniają się wyższym stopniem zaangażowania. To z kolei wpływa na to, że łatwiej będzie nam podjąć aktywność i szybciej z niej nie zrezygnujemy.

Jakie dyscypliny sportowe są najlepsze dla seniora?

Pierwszą dyscypliną sportową dla seniora, która nasuwa się na myśl jest spacer. I nic w tym dziwnego – to najprostsza czynność przynosząca wymierne efekty. Specjaliści zalecają, aby spacerować codziennie, najlepiej minimum 30 minut. Plusem tego zajęcia jest fakt, że nie obciąża nadmiernie stawów, kolan, dobrze dotlenia organizm i właściwie spacerować mogą wszyscy! (Oczywiście w miarę swoich możliwości).

Oto inne propozycje zajęć dla seniorów:

  1. Nordic walking to bardziej zaawansowana forma spaceru, do której potrzebne są specjalne kijki, wygodne obuwie i odzież. Zajęcie angażuje więcej mięśni niż chodzenie, m.in. mięśnie ramion, górnej i dolnej części pleców, także mięśnie klatki piersiowej i brzucha, co sprawia, że sylwetka jest bardziej wyprostowana. Ważna jest jednak tutaj technika i dobór wysokości kijka. Co ciekawe, w niektórych miastach organizowane są grupki spacerowe dla seniorów – zachęcamy, aby upewnić się, czy nie są organizowane w Twoim mieście, ponieważ tam też uzyskasz cenne wskazówki co do techniki chodzenia z kijkami.
  2. Fitness dla seniorów to jeszcze bardziej zaawansowana dyscyplina sportowa, która przynosi znakomite efekty, jak np. poprawa ruchomości stawów, uelastycznienie więzadeł i ścięgien czy poprawa wydolności organizmu. Zajęcia z reguły są dopasowywane pod poziom uczestników i mogą odbywać się w rozmaitych formach – może to być gimnastyka, aerobik z elementami tańca jak zumba czy salsa, a nawet sztuki walki tai-chi. Zajęcia dla seniorów prowadzone są w wolnym tempie, przy odpowiednio dobranej muzyce.
  3. Pływanie i aqua aerobik to kolejna udana propozycja, zwłaszcza kiedy w mieście mamy basen. Pływanie wpływa na cały organizm, a przede wszystkim bardzo dobrze dotlenia organizm, poprawia koordynację ruchową i przyspiesza przemianę materii. Ten sposób aktywności jest polecany zwłaszcza w przypadku chorób reumatycznych lub kontuzji i urazów.
  4. Taniec wyzwala hormony szczęścia, a jeszcze lepiej się ćwiczy i dobrze bawi w zorganizowanej grupie rówieśników. Udowodniono też, że w przypadku osób starszych taniec zmniejsza poziom odczuwanego bólu, co jest ważne przy przewlekłych schorzeniach. Dlatego warto poszukać zajęć tanecznych dla seniorów.
  5. Joga może być uprawiana w każdym wieku niezależnie od kondycji fizycznej. Dzięki odpowiednim treningom ciała osiąga się rozwój duchowy i siłę fizyczną, a przy odpowiednim zmęczeniu zastrzyk energii. Joga dla seniora to zajęcia dostosowane do możliwości konkretnej grupy wiekowej i jej celem jest przede wszystkim utrzymanie sprawności fizycznej i poprawa samopoczucia, co ma zmniejszać ryzyko depresji i poczucie alienacji.

Niezależnie od tego, na jakie zajęcia się zdecydujemy, pamiętajmy o tym, aby treningi rozpocząć łagodnie i stopniowo zwiększać wysiłek. W aktywności fizycznej nie chodzi o to, aby gwałtownie się za nią zabrać, bez żadnego przygotowania, bo zwiększa to ryzyko kontuzji. W przypadku osób starszych szczególnie ważne jest, aby się nie przetrenować i nie nadwyrężyć organizmu. Dlatego do zajęć podchodźmy ze spokojem i cierpliwością – to, że teraz nie mamy kondycji, nie oznacza, że jest to stan stały. Przy regularnej aktywności szybko zyskamy sprawność, z czasem będziemy się też mniej męczyć na zajęciach i przez to będziemy odczuwać z aktywności więcej radości.

Gdzie znaleźć zajęcia dla seniorów?

  • Domy i centra kultury, włącznie z działającymi przy nich klubami osiedlowymi.
  • Uniwersytet Trzeciego Wieku.
  • Dom Seniora, ponieważ często działają w nich Kluby Seniora.
  • Kluby sportowe z siłownią itd. – te nierzadko oferują korzystne zniżki dla seniorów i organizują zajęcia dla określonych grup wiekowych.
  • Na stronach urzędów miasta, bo te często organizują i ogłaszają akcje skierowane do seniorów celem ich aktywizacji.
  • Miejskie fundacje i stowarzyszenia, ponieważ też często włączają się w akcje i organizują na obiektach sportowych programy typu Aktywny senior.
  • Siłownie plenerowe w parkach, na osiedlach, w okolicy placów zabaw i przy obiektach sportowych są doskonałą opcją na samodzielne ćwiczenie, ale również organizowane są na nich sportowe wydarzenia dla seniorów.

Najlepszym sposobem na włączenie aktywności fizycznej do codzienności jest znalezienie swojej pasji. Czas emerytury to czas odpoczynku i realizacji marzeń. Dobrym punktem jest spędzanie go aktywnie, z korzyścią dla zdrowia i samopoczucia. Dzięki pasji można odkryć osoby o podobnych zamiłowaniach i dołączyć na przykład do zorganizowanych klubów pasjonatów. Pasją może być nawet zajmowanie się psem – wystarczy wtedy wyjść na spacer, pójść na wybieg dla psów, aby poznać innych właścicieli czworonogów i wspólnie umawiać się na dłuższe spacery.

 

Poczytaj więcej artykułów na podobny temat: